Tentoonstelling - Nu te zien
BAROKKE INFLUENCERS.
JEZUÏETEN, RUBENS EN DE KUNST VAN HET OVERTUIGEN IN DE 17DE EEUW.
22 april 2023 tot 16 juli 2023
Om hun publiek te overtuigen, ontwikkelen de jezuïeten een unieke beeldcultuur die tot in China invloed uitoefent.
Barokke Influencers toont hoe de hoofdrolspelers uit het Antwerpen van de lange 17de eeuw denken, dromen, werken en bidden.
Tentoonstelling : Jezuïeten, Rubens en de kunst van het overtuigen.
De tentoonstelling verzamelt devotieprenten, etsen en boeken uit de collecties van verschillende erfgoedinstellingen, waaronder het Ruusbroecgenootschap. Er wordt ook een reeks unieke ‘affixiones’ getoond (beschilderde doeken uit het patrimonium van de Sint-Carolus Borromeuskerk).
Ter gelegenheid van Barokke Influencers komt er in de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience ook een reconstructie van het rijke interieur van de Sodaliteit. Op de plaats van de huidige Nottebohmzaal bevond zich tot 1773 een schitterend ingerichte, barokke kapel van de Sodaliteit, met daarin vele tientallen schilderijen en marmeren muurbekleding.
Op vraag van de jezuïeten realiseerde Peter Paul Rubens 39 plafondschilderingen in de Sint-Carolus Borromeuskerk, die bij de brand van 1718 verloren gingen. Tijdens Barokke Influencers proberen we die verloren gegane kunstschat weer tot leven te wekken in het museum Snijders&Rockoxhuis. We doen dat aan de hand van ruim veertig binnen- en buitenlandse topstukken van Peter Paul Rubens, Jacob de Wit en Daniël Seghers. Het is de ideale plek om barokkunst in situ te ervaren.
Deze tentoonstellling gaat door op drie locaties: de gaanderijen van de Sint-Carolus Borromeuskerk, de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en het museum Snijders&Rockoxhuis.
© Peter Paul Rubens, Esther before Ahasverys, oil on panel
The Samuel Courtauld Trust, The Courtauld Gallery, London, Seilern, Antoine (Count); bequest; 1978, P.1978.PG.367
1 Ticket - 3 locaties!
In ruil voor je ticket ontvang je bij aanvang van je bezoek een kaart die je aan de ingang van kerk, bibliotheek of museum laat afstempelen. We hanteren volgende prijscategorieën:
Om te onthouden :
De Carolus Borromeuskerk is op zondag gesloten. Ook 's middags sluit de kerk een uurtje zijn deuren.
Koop je online een combiticket bij museum Snijders&Rockoxhuis, dan start je bezoek ook in ons museum. En omgekeerd, bezoekers die online een ticket kochten bij de Erfgoedbibliotheek ontdekken eerst de expo in de bibliotheek.
€18 :
een standaard combi-ticket.
€10 :
groepen vanaf 12 personen,
jongeren tussen 18 en 26 jaar,
A-kaart.
€0 :
jongeren onder de 18 jaar,
schoolgroepen (lager, hoger, universitair) met leerkracht,
lerarenkaart, gids-kaart, A-kaart kansentarief,
begeleider van andersvalide.
€5 :
Bezitter van een Museumpas, Antwerp City Pas, ICOM-kaart die ook de Sint-Carolus Borromeuskerk wenst te bezoeken
Opgelet ! : de Museumpas, ACP en ICOM-kaart geeft je gratis toegang tot de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en museum Snijders&Rockohuis.
Voor het bezoek aan de gaanderijen van de SInt-Carolus Borromeuskerk betaal je €5.
De plaats waar je het ticket aanschaft is meteen ook de startplaats van je bezoek.
Rondleiding of wandeling boeken?
Zowel in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience als in museum Snijders&Rockoxhuis kan je een rondleiding met gids boeken.
Je boekt deze rondleiding via het platform van Experience Antwerp. Selecteer de locatie (bibliotheek of museum) van je keuze en maak je reservatie.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om op dinsdag en donderdag via een geleide wandeling de 3 locaties te bezoeken. Ook deze wandeling kan je boeken via het platform van Experience Antwerp.
Opnieuw bieden zowel de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience als museum Snijders&Rockoxhuis deze wandeling aan. De tour start steeds in de locatie waar je deze wandeling boekt.
Meer over het luik van deze expo in het Snijders&Rockoxhuis.
De Antwerpse barokparel, de voormalige jezuïetenkerk, vandaag bekend als de Sint-Carolus Borromeuskerk, staat symbool voor het stadsfestival Barokke Influencers. Dankzij de creativiteit van Peter Paul Rubens (1577-1640) en de jezuïeten François d’Aguilon (1567-1617) en Pieter Huyssens (1578-1637) ontsluit de kerk zich nog steeds als een waar schrijn.
Peter Paul Rubens heeft voor deze kerk, naast ontwerpen voor sculpturen en aantal altaarstukken nog eens 39 plafondschilderijen gemaakt. Een brand in de zomer van 1718 heeft een groot deel van de kerk verwoest, onder meer ook de beroemde plafondschilderijen. De kerk is heropgebouwd, maar helaas zonder deze bijzondere kunstschatten van Rubens. Gelukkig werden als voorbereiding op deze plafondstukken olieverfschetsen gemaakt waarvan een deel nog steeds wordt bewaard in verzamelingen en musea wereldwijd verspreid. Wij zoomen in de tentoonstelling in het Snijders&Rockoxhuis in op het belang van Peter Paul Rubens voor deze kerk én voor de jezuïeten.
Op 29 maart 1620, anderhalf jaar vóór de inwijding van de jezuïetenkerk, ondertekende Rubens een contract waarin hij beloofde tijdig 39 schilderijen voor de gaanderijen te voltooien. De plafonds van de bovengalerijen dienden gedecoreerd te worden met achttien scènes uit het Oude en het Nieuwe testament. Op die van de benedenverdieping werden eenentwintig schilderijen van heiligen voorzien: de Latijnse en Griekse kerkvaders, vrouwelijke heiligen en de patroonheiligen van de aartshertogen, Albrecht en Isabella. Rubens bereidde de olieverfschetsen eigenhandig voor, maar voor de uitvoering mocht hij met Anthony van Dyck en andere jonge kunstenaars samenwerken.
Door een brand op 18 juli 1718 werden deze plafondschilderijen echter vernietigd. De achttiende-eeuwse kunstenaars Christian Benjamin Müller en Jacob de Wit waren gefascineerd door het perspectief dat Rubens toepaste. Zij waren nog vóór de brand in de kerk geweest om kopieën van deze schilderijen te maken. Dankzij deze getuigenissen, de interieurgezichten van de kerk en een deel van de olieverfschetsen die Rubens maakte, kunnen we ons een beeld vormen van de krachtige uitstraling van Rubens’ meesterwerk.
Maar Rubens maakte ook tekeningen voor enkele sculpturen, zowel voor de westgevel als voor het interieur van de kerk. Het zijn fijne trefzekere tekeningen van engelen, van een sfinx van het plafond van de Houtappelkapel en van een van de versies van het hoofdaltaar. Onrechtstreeks had Rubens ook hier een inbreng in architecturale uitstraling van de kerk. Rubens had een bijzondere band met de jezuïeten. Zij kozen hem omwille van zijn talent en achtten hem geschikt om hun boodschap op diverse manieren in beeld om te zetten.
Meer informatie over het stadsfestival Barokke Influencers.
Klik hier en ontdek wat 'Barokke Influencers, Stadsfestival van de traditie en vernieuwing' de volgende maanden nog allemaal in petto heeft.
Welkom in het Snijders&Rockoxhuis.
Nicolaas Rockox en Frans Snijders waren spilfiguren in het Antwerpen van de baroktijd. Beiden drukten ze hun stempel op het culturele en sociale leven van hun stad.
Nicolaas als burgemeester, Frans als bedreven schilder van dieren en stillevens. 20 jaar lang waren ze ook buren: ze woonden in twee aangrenzende woningen in de Keizerstraat.
Beide panden, met zorg gerestaureerd, behoren tot het patrimonium van KBC, dat het Rockoxhuis al langer openstelde als museum en daar nu het Snijdershuis aan toevoegt.
De leefwereld van hun zeventiende-eeuwse bewoners wordt er opgeroepen met stukken uit de eigen collectie, aangevuld met bruiklenen uit Belgische en buitenlandse verzamelingen.
Over de schouders van Nicolaas en Frans kijken we naar kunst maken en kunst bevorderen, naar verzamelen en etaleren, naar markten en gedekte tafels, naar natuur en tuinen, naar de humanist en de modale burger in de woelige baroktijd.
Kom het ontdekken!