BLIND DATElogo phoebus
Portretten met blikken en blozen.

Van 14 maart tot 31 december 2020

 

Omwille van covid-19 is momenteel de situatie in Antwerpen zorgwekkend.
Daarom worden 3 locaties van de tentoonstelling BLIND DATE (Keizerskapel, Carolus Borromeuskerk, Museum Vleeshuis) voorlopig even gesloten.
Het Museum Snijders&Rockoxhuis is nog als enige locatie open.

Dit betekent het volgende:

  • Uw geboekte bezoek gaat door (maar enkel in het Museum Snijders&Rockoxhuis)
    • U kunt de 3 andere locaties op een later moment bezoeken (onder voorbehoud uiteraard van de ontwikkelingen)
  • U wijzigt de datum van bezoek
    • Stuur een email aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    • U kunt –met uw ordernummer- een nieuwe datum opgeven, dat wordt dan bevestigd
    • De tentoonstelling is geopend tot 31-12-2020 (met mogelijk een verlenging, afhankelijk van de ontwikkelingen)
  • U annuleert uw ticket
    • Stuur een email aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    • Uw betaling wordt teruggestort op uw rekening
    • U kunt een nieuw ticket bestellen en betalen op een later moment

Wij hopen dat de situatie snel verbetert en houden u op de hoogte,

TEAM BLIND DATE

 

Cossiers Phoebus

Portretten uit de renaissance en de barok, wat moeten we met die lang vergeten mensen van eeuwen geleden? Ze staren ons aan, soms met een monkellachje, of negeren ons compleet. Zonder een woord te zeggen. Toch hebben ze ons zo veel te vertellen. Over hun boeiende levens, wie ze waren, of hoopten te zijn. Laat je ogen over de werken dwalen en ontdek hoeveel hints erin verborgen zitten.

De Phoebus Foundation bezit een schat aan zulke portretten, zo veel en divers dat ze samen met het Snijders&Rockoxhuis een tentoonstelling kon samenstellen die het genre van de portretschilderkunst in al zijn facetten belicht: van selfie tot groepsportret. De tentoonstelling vindt plaats op vier locaties in de Antwerpse binnenstad.

In het Snijders&Rockoxhuis is Nicolaas Rockox je gastheer. Zelf liet hij zich meermaals portretteren: als intellectueel, politicus en societyfiguur. In zijn woning ontmoet je talrijke van zijn tijdgenoten, deftige dames, rijke heren, hoogwaardigheidsbekleders, maar ook keukenmeiden en jolige types.

In de Keizerskapel, wat verderop in de straat, gaat het er ingetogener aan toe. Geloven is een serieuze zaak, maar wie zich als stichter laat vereeuwigen wil natuurlijk goed voor de dag komen.

In de Sint-Carolus Borromeuskerk zijn bijzondere kinderportretten te zien. Uit pure dankbaarheid schonken hun ouders aandoenlijke votiefportretten waarop kleuters als minivolwassenen poseren.

In het museum Vleeshuis ten slotte tonen monumentale schilderijen van Frans Snijders dat de vroegmoderne mens niet alleen hield van mode, maar ook van lekker eten.

Naast de portretten vind je in de tentoonstelling ook de accessoires waarmee de mensen poseerden: speeltjes, kammen, juwelen en nog zoveel meer. Dat maakt ze nog tastbaarder.

Ga face to face met mensen die je zelf zou kunnen zijn. Waag je aan een blind date.

Alle informatie

Bezoekersgids

BlindDate Cover N smallDe bezoekersgids is inbegrepen in uw toegangsticket. U ontvangt een exemplaar aan de balie van het Snijders&Rockoxhuis.


Download hier de bezoekersgids

DOWNLOADEN IN PDF

 

 

 

 Sfeerbeelden

BLIND DATE wordt georganiseerd door de Kanselarij van The Phoebus Foundation en het Snijders&Rockoxhuis. 
Partners: Katoen Natie, KBC, INDAVER, Jan De Nul Group, Keizerskapel, Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Vleeshuis en BUVETEX.

  

Familiereünie in het Snijders&Rockoxhuis

Adriaen en Catharina Rockox bezoeken met hun 13 kinderen hun kleinzoon Nicolaas.

De Antwerpse Sint-Jacobskerk geeft het beroemde Van Hemessen-drieluik in langdurige bruikleen aan het Snijders&Rockoxhuis.

kn003601totaalbeeld uitknip rechtMet de steun van Onroerend Erfgoed Vlaanderen start de stad Antwerpen met de restauratie van de Sint-Jacobskerk. De uitvoering van de werken verloopt in twee grote fasen en neemt een tiental jaar in beslag. Half januari 2019 sluit de kerk het schip en de zijbeuken. Intussen blijven het transept, het koor en de kranskapellen wel open. Dat heeft tot gevolg dat een aantal belangrijke altaren en kunstwerken niet meer voor het publiek toegankelijk zijn, zoals Het laatste oordeel of de Rockox-triptiek van de hand van Jan van Hemessen (Hemiksem, ca. 1500 – 1556/57).

Dit indrukwekkende drieluik zal voor ongeveer vijf jaar te gast zijn in het museum Snijders&Rockoxhuis.

Adriaen Rockox (1460-1540), kamerheer van Keizer Karel, en Catharina van Overhoff (1486-1549), verwant met de heren van Breda en de adellijke familie van Liere, hadden veel aanzien in Antwerpen. Ze woonden in de Keizerstraat waar ze diverse panden in bezit hadden. In 1515 verwierven ze in de Sint-Jacobskerk de Sint-Dymphnakapel, waar zij beiden na hun dood zouden worden bijgezet. Een twintigtal jaar later bestelden ze een drieluik bij Jan van Hemessen. Het middenpaneel stelt het Laatste 0ordeel voor. De zijluiken tonen de echtgenoten Rockox - Van Overhoff met hun dertien kinderen. Catharina is rechts voorgesteld met haar tien dochters en Adriaen is links te zien, in het gezelschap van zijn drie zonen, onder wie Adriaen junior, de vader van onze voormalige burgervader Nicolaas.

Welkom in het Snijders&Rockoxhuis.

Snijders Rockox openingsafficheNicolaas Rockox en Frans Snijders waren spilfiguren in het Antwerpen van de baroktijd. Beiden drukten ze hun stempel op het culturele en sociale leven van hun stad.

Nicolaas als burgemeester, Frans als bedreven schilder van dieren en stillevens. 20 jaar lang waren ze ook buren: ze woonden in twee aangrenzende woningen in de Keizerstraat.

Beide panden, met zorg gerestaureerd, behoren tot het patrimonium van KBC, dat het Rockoxhuis al langer openstelde als museum en daar nu het Snijdershuis aan toevoegt.

De leefwereld van hun zeventiende-eeuwse bewoners wordt er opgeroepen met stukken uit de eigen collectie, aangevuld met bruiklenen uit Belgische en buitenlandse verzamelingen.

Over de schouders van Nicolaas en Frans kijken we naar kunst maken en kunst bevorderen, naar verzamelen en etaleren, naar markten en gedekte tafels, naar natuur en tuinen, naar de humanist en de modale burger in de woelige baroktijd.

Kom het ontdekken!

Snijders&Rockoxhuis respecteert de privacy van uw gegevens
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en u relevante advertenties te laten zien die op uw interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie.

Ik heb het begrepen