Bezoek scholen

Reservaties

Museum Snijders&Rockoxhuis
Keizerstraat 10
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
tel 03/201.92.50

 

Welkom bij 'Rockox feest!'

Voor 2e en 3e graad

SNijders Rockoxhuis bezoek rockox feest3

Leerlingen gaan in de eerste plaats zelf op ontdekking in het Snijders&Rockoxhuis.

Ze worden ondergedompeld in de fascinerende werelden van Nicolaas Rockox (1560-1640): humanist, mecenas, oudheidkundige, kunstverzamelaar, burgemeester van Antwerpen en van zijn buur Frans Snijders (1579-1657) een Antwerpse tekenaar en schilder die vooral naam heeft gemaakt als stilleven- en dierenschilder tijdens de eerste helft van de 17de eeuw.

Beschikbaar vanaf 1/4/2018

 

Museumles 'Kunst kijken'.

Praktisch.

Doelgroep: alle graden van het secundair onderwijs.
Duur : 1,5 uur.
Prijs : € 50 per groep van maximaal 20 leerlingen.

Reserveren via het Snijders&Rockoxhuis.

Beschikbaar vanaf 1/4/2018

 

Voor 1e, 2e en 3e graad

Snijders Rockoxhuis museum les kunst kijkenTijdens de museumles 'Kunst kijken' in Het Gulden Cabinet worden leerlingen gestimuleerd en geprikkeld om actief te kijken naar en in dialoog te treden met kunstwerken uit de late middeleeuwen, de renaissance en de barok.

Dit is geen klassieke rondleiding waarbij er enkel naar de gids moet geluisterd worden, maar een interactief kijktraject waarbij de leerlingen onder begeleiding van een gids zelfstandig opdrachten uitvoeren en zo beschouwend, actief en creatief de taal van het beeld verkennen. 

De leerlingen worden in kleine groepjes verdeeld.  Elk groepje analyseert aan de hand van een kijkwijzer een kunstwerk en verkent zo al doende de verschillende componenten van een schilderij.  Bijkomende muzische opdrachten zorgen voor een ervaringsgerichte en actieve kunstbeleving. Zo ligt de klemtoon niet enkel op het cognitieve niveau, maar ook op het zintuigelijke, affectieve, communicatieve en esthetische.  De leerlingen kijken, zoeken, filosoferen, associëren en beleven.

De gids fungeert hierbij als coach die de leerlingen stimuleert, uitdaagt, prikkelt en dialoog op gang brengt.  Hij/zij begeleidt de jongeren in dit kijktraject, vult hun verhaal aan en corrigeert waar nodig.