Het Museum Snijders&Rockoxhuis stelt voor: Jan Brueghel I (1568-1625)

Een uitmuntend tekenaar

5 oktober 2019 tot en met 26 januari 2020

snijders rockoxhuis breughel amsterdamIn 2019 blikken we in Vlaanderen en in Brussel terug op de cruciale rol die Pieter Bruegel de oude in het kunsthistorische landschap in de 16e eeuw speelde. De 450e verjaardag van zijn overlijden is een goede aanleiding om het werk van Jan Brueghel de oude te herontdekken.

In het Snijders&Rockoxhuis zoomen we in op de tekenkunst van Pieters zoon, Jan Brueghel I (1568-1625), ook de broer van Pieter Brueghel de Jonge. Jan was samen met Peter Paul Rubens een van de meest succesvolle Vlaamse kunstenaars tijdens het eerste kwart van de 17e eeuw. Hij was van alle markten thuis, was een begeesterd schilder van landschappen, zeegezichten, stilleven, historische taferelen, jachtscènes, allegorische en mythologische onderwerpen. Hij geldt als de uitvinder van het bloemstilleven, maar ook de weergave van het landschap heeft onder zijn impuls een belangrijke innovatie ondergaan. Daar zijn de artistieke erfenis van zijn vader en zijn reis naar Italië niet vreemd aan.

Aan de basis van de schilderkunst ligt de tekenkunst, waaraan het talent en de creativiteit van de kunstenaar kunnen worden gemeten . Nog nooit werd er een tentoonstelling uitsluitend gewijd aan de tekenkunst van Jan Brueghel I. Jan Brueghel-vorsers dr. Teréz Gerszi en dr. Louisa Wood Ruby zijn de curatoren van deze belangrijke tentoonstelling, bijgestaan door Bernadett Tóth.

De expositie omvat ongeveer 70 tekeningen en enkele schilderijen. Deze worden in leen gegeven door belangrijke verzamelingen zoals het Louvre, het Rijksmuseum, The British Museum.

snijders rockoxhuis breughel prentenkabinet antwerpen

©Museum Plantin Moretus/Prentenkabinet, Antwerpen - Unesco Werelderfgoed
©Rijksmuseum, Rijksprentenkabinet, Amsterdam
©British Museum, London 1935, 1214.3

 

 

Cokeryen. Photo, Film, Food by Tony Le Duc

van 28/9/2018 tem 13/01/2019

BAROK COKERYEN ARTICHOKEDe eerste tentoonstelling die in het Snijders&Rockoxhuis georganiseerd zal worden, zoomt in op een culinaire beleving.

Foodfotograaf Tony Le Duc gaat in dialoog met de zeventiende-eeuwse promotors van de goede smaak, van verse marktwaren uit de zee, de stroom en het hinterland, met Frans Snijders en zijn tijdgenoten. Hij slaagt erin om barok een hedendaagse invulling te geven. Tony Le Duc verheft basisvoedsel tot kunst. Een talent waarmee ook barokschilder Frans Snijders begiftigd was. Le Duc laat zich inspireren door barokke voedingstillevens en zorgt met nieuw foto- en videowerk voor een andere kijk op barok.

Le Duc boort nog een andere bron aan en heeft zich een weg gebaand door het populaire kookboek van Antonius Magirus uit 1612. Hij maakt een selectie uit de recepten van toen en presenteert ze aan 18 Antwerpse chefs* om hen een hedendaagse versie van het oude recept te laten maken. Le Duc fotografeert deze nieuwe interpretaties van de gerechten. Hij maakt daarbij gebruik van het zeventiende-eeuwse kleurenpalet, de gelaagdheid en het vergankelijke, de vanitas, maar in een eigenwijze barokke beeldvorming anno 2018.

 

Het Gulden Cabinet. Koninklijk Museum bij Rockox te gast

Tot 2 Juli 2017

Snijders Rockoxhuis gulden cabinet

In de Scheldestad Antwerpen heerst er aan het einde van de zestiende en het begin van de zeventiende eeuw een bijzonder gunstig artistiek en economisch klimaat. Daardoor wordt de stad al snel hét productie- en handelscentrum voor luxeartikelen. Veel patriciërs en handelaars bouwen rijke collecties op met eigentijdse en oude kunst. Helaas zijn de meeste van die verzamelingen in de loop der jaren uit elkaar gevallen.

U ontdekt in het Rockoxhuis hoe een Antwerpse kunstverzameling er in de Gouden Eeuw moet hebben uitgezien. De patriciërswoning van burgemeester en mecenas Nicolaas Rockox (1560–1640) heeft een metamorfose ondergaan tot een luxueus kunstkabinet met topstukken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), dat gesloten is voor verbouwing, en de belangrijkste werken uit het Rockoxhuis. U ziet er prachtige schilderijen van onder meer van der Weyden, Memling, van Eyck, Rubens en van Dyck.

The Sky is the Limit. Het landschap in de Nederlanden. Museum Rockoxhuis in samenwerking met het KMSKA en Staatliche Kunstsammlungen Dresden.

Van 25 maart tot en met 2 juli 2017

Snijders Rockoxhuis sky is the limit

In de loop van de 16e eeuw maakt de schilderkunst een revolutie door. Nieuwe genres, waaronder het landschap, veroveren de kunstmarkt en belanden in de verzamelingen van rijke patriciërs, handelaars en edellieden. Landschappen dienen als achtergrond voor Bijbelse of mythologische taferelen, maar schilders leven zich met het nieuwe genre ook uit om oneindige variaties op stadsgezichten, gebergten, panorama’s, helletaferelen en zeelandschappen te creëren.

Een van de pioniers van het Vlaamse landschap is Joachim Patinir. Pieter Bruegel de oude schildert rond het midden van de 16e eeuw wereldlandschappen. In de 17e eeuw brengt Rubens met zijn liefde voor het platteland, zijn panoramische blik en kleurrijke pallet het landschap opnieuw onder de aandacht.

De tentoonstelling is samengesteld uit bruiklenen van de Gemäldegalerie Alte Meister Dresden, die in het najaar 2016 een belangrijke tentoonstelling aan dit onderwerp wijdt, aangevuld met landschapsschilderijen uit het KMSKA en het Rockoxhuis.

Clara Peeters

van 18 juni 2016 tot en met 2 oktober 2016

Snijders Rockoxhuis Clara Peeters

In de schoot van Het Gulden Cabinet organiseren het Rockoxhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) enkele kleinschalige tentoonstellingen.  Clara Peeters. Aan tafel! is de zesde in de rij..

Clara Peeters was een buitenbeentje, een van de weinige vrouwelijke kunstschilders en bovendien een van de pioniers in de ontwikkeling van het stilleven als genre in de vroege zeventiende eeuw.

Over haar leven tasten we in het duister. Ze werkte in Antwerpen gedurende het eerste kwart van de zeventiende eeuw. Slechts een 40-tal schilderijen zijn aan haar toegeschreven. Haar stillevens – banketjes, visschotels en bloemtuilen – zijn een lust voor het oog. Maar wat is de diepere betekenis van die stillevens? Welke waarde had Chinees porselein voor een burger uit 1610? Waarom combineerde ze een artisjok met andere lekkernijen en exquise voorwerpen? Met deze tentoonstelling proberen we een antwoord te formuleren op deze en andere vragen die het soms enigmatische werk van Clara Peeters oproept.

Deze tentoonstelling is een samenwerking met het Museo del Prado in Madrid.

In het najaar reist de expo naar het Prado.

Snijders&Rockoxhuis respecteert de privacy van uw gegevens
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en u relevante advertenties te laten zien die op uw interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie.

Ik heb het begrepen