Clara Peeters

van 18 juni 2016 tot en met 2 oktober 2016

Snijders Rockoxhuis Clara Peeters

In de schoot van Het Gulden Cabinet organiseren het Rockoxhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) enkele kleinschalige tentoonstellingen.  Clara Peeters. Aan tafel! is de zesde in de rij..

Clara Peeters was een buitenbeentje, een van de weinige vrouwelijke kunstschilders en bovendien een van de pioniers in de ontwikkeling van het stilleven als genre in de vroege zeventiende eeuw.

Over haar leven tasten we in het duister. Ze werkte in Antwerpen gedurende het eerste kwart van de zeventiende eeuw. Slechts een 40-tal schilderijen zijn aan haar toegeschreven. Haar stillevens – banketjes, visschotels en bloemtuilen – zijn een lust voor het oog. Maar wat is de diepere betekenis van die stillevens? Welke waarde had Chinees porselein voor een burger uit 1610? Waarom combineerde ze een artisjok met andere lekkernijen en exquise voorwerpen? Met deze tentoonstelling proberen we een antwoord te formuleren op deze en andere vragen die het soms enigmatische werk van Clara Peeters oproept.

Deze tentoonstelling is een samenwerking met het Museo del Prado in Madrid.

In het najaar reist de expo naar het Prado.

Power Flower, Bloemstillevens in de Nederlanden

van 28 november 2015 tot en met 28 maart 2016

Snijders Rockoxhuis Power FlowerIn de schoot van Het Gulden Cabinet organiseren het Rockoxhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) enkele kleinschalige tentoonstellingen. Power Flower, Bloemstillevens in de Nederlanden is de vijfde in de rij.

Van oudsher wordt de kunst in Vlaanderen, Brabant en Holland gekenmerkt door een scherpe natuurobservatie en een streven naar natuurlijkheid. Toch fleurden planten en bloemen tot in de zestiende eeuw alleen maar de randen van heiligenvoorstellingen in getijdenboeken op.

Door de groeiende interesse voor botanica en de ontluikende liefde voor de natuur gingen kunstenaars rond 1600 bloemen behandelen als een zelfstandig motief.

In die tijd en nog lang daarna raakten schilders helemaal in de ban van de ‘Power Flower’. Jan Brueghel, Jan Davidz De Heem, Osias Beert, Daniël Seghers, Rachel Ruysch en vele anderen pronken op deze tentoonstelling met hun mooiste ruikers.

Abraham Ortelius (1527-1598), in de ban van de klassieke oudheid

24 april tot en met 16 augustus 2015

Snijders Rockoxhuis abraham orteliusOrtelius staat bekend als de geograaf die in 1570 de eerste wereldatlas uitgaf, het Theatrum Orbis Terrarum. Maar hij was ook de eerste die met historische kaarten uitpakte. Ortelius had dan ook een bijzondere belangstelling voor de klassieke oudheid en de Bijbelse geschiedenis.

In zijn eerste editie van het Theatrum verwees hij al naar plaatsnamen in de oudheid, wat in 1587 zou resulteren in een zelfstandige publicatie: Thesaurus Geographicus. Maar ook in zijn Parergon, de bundeling van zijn historische kaarten die hij eerder in diverse edities van het Theatrum had gepubliceerd, zien we de geschiedenis van de oudheid en van de Europese gebieden die deel uitmaakten van het Romeinse Rijk in kaarten vertaald. Met behulp van zijn vermaarde museumcollectie, waaronder een uitgebreide bibliotheek en een rijke verzameling Romeinse munten, reconstrueerde Ortelius onder meer de veroveringen van Caesar in Gallië en de tochten van de antieke helden Odysseus, Aeneas en de Argonauten. In zijn teksten die de kaarten begeleidden, gaf hij telkens de nodige informatie over de bronnen die hij had geraadpleegd.

Ortelius ging ook letterlijk op zoek naar de geschiedenis. Zo reisde hij naar Italië, waarvan zijn beroemde boekje Itinerarium per nonnullas Galliae Belgicae Partes getuigt. Maar ook dichterbij bezocht hij plaatsen waar de sporen van de klassieke oudheid nog zichtbaar waren, zoals Tongeren, Trier en Metz. Op het einde van zijn leven bereidde hij de publicatie van de Tabula Peutingeriana voor, een kopie van de Romeinse reiskaart uit de 3e–4e eeuw.

Een van de geliefkoosde hobby’s van Ortelius was het verzamelen van munten. Hij bezat onder meer munten uit de Romeinse keizertijd. Die munten gaven voor Ortelius de geschiedenis een gezicht. In 1573 publiceerde hij Deorum dearumque capita ex antiquis numismatibus Abrahami Ortelii geographi Regis collecta. Geschiedenis en cartografie gingen bij hem hand in hand. Geografie was voor hem het oog van de geschiedenis.

De tentoonstelling over Ortelius en zijn passie voor de geschiedenis van de klassieke oudheid vindt niet zonder reden plaats in het Rockoxhuis. Rockox en Ortelius waren goed bevriend en deelden hun passie voor het verzamelen van munten. Rockox had de belangrijkste publicaties van Ortelius in zijn boekenkast staan en een portret van Ortelius sierde bovendien Rockox’ kunstkamer.

Op de tentoonstelling wordt een keuze uit de historische kaarten getoond, samen met enkele van de gedrukte werken die Ortelius gebruikte om zijn kaarten samen te stellen. De bezoeker kan daardoor mee volgen hoe Ortelius zijn kennis verzamelde en visueel voorstelde op een kaart.

Abraham Ortelius (1527–1598), in de ban van de klassieke Oudheid

is een coproductie met het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen. Dr. Dirk Imhof, conservator van het Museum Plantin-Moretus, is curator en werkt daarvoor samen met Hildegard Van de Velde, conservator van het Rockoxhuis.

Deze tentoonstelling wordt ook georganiseerd ter ondersteuning van de ICHC 2015, de zesentwintigste internationale conferentie over de geschiedenis van de cartografie, die zal plaatsvinden in Antwerpen van 12 tot 17 juli 2015. www.ICHC2015.be.

Van 24 april tot en met 16 augustus 2015.

Papegaai. 't Cierlijk schoon van haare veeren

08 november 2014 t.e.m. 22 februari 2015

Snijders Rockoxhuis papegaai

Peter Paul Rubens, Heilige familie met papegaai (detail), ©KMSKA, foto: Rik Klein Gotink

In de schoot van Het Gulden Cabinet organiseren het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en het Rockoxhuis enkele kleinschalige tentoonstellingen. Papegaai is de derde in de rij. 

Naar aanleiding van de schitterende restauratie van De heilige familie met de papagaai van P.P. Rubens (KMSKA) die in het Gulden Cabinet een ereplaats krijgt, gaat onze aandacht naar de papegaai in de beeldende kunst in de 16e en 17e eeuw.  Zijn verenpracht was een lust voor het oog en tegelijkertijd een bron van inspiratie voor heel wat kunstenaars.  Schoonheid, wijsheid, maagdelijkheid, verscheidenheid, minnaar.. zijn maar enkele van de vele predicaten die hem toegedicht zijn.

Naast Rubens zijn Savery, Fijt, Jordaens, de Heem, Dürer, Schongauer en andere kunstenaars met hun interpretatie van de papegaai op de tentoonstelling vertegenwoordigd.

Van Patinir tot Ribera. De heilige Hiëronymus in woord en beeld.

18 januari 2014 – 13 april 2014

Snijders Rockoxhuis patinir(Jan Sanders van Hemessen, De Heilige Hiëronymus, copyright KBC Erwin Donvil)De Heilige Hieronymus van Jan Sanders van Hemessen, kreeg een ereplaats in Rockox’ kunstkamer of groote saleth, waar ook het beroemde werk van P.P. Rubens, Samson en Delila, een verdiende plaats had en is vandaag het enige werk uit de originele Rockoxcollectie dat vandaag nog in het museum van zijn woning aanwezig is en als het ware ‘in situ’ hangt.

Wij pogen de Heilige Hiëronymus aan de hand van de beeldende kunst te duiden in de renaissance en de barokperiode in West-Europa. Tijdens de 16de eeuw maakte de Heilige Hiëronymus dertig procent uit van alle heiligenvoorstellingen, maar ook in de 17de eeuw bleek de heilige nog van grote betekenis in de beeldende kunst en had hij een voorbeeldfunctie in de contrarefromatie en het humanisme.

 

Snijders&Rockoxhuis respecteert de privacy van uw gegevens
Waarom cookies? Ze worden gebruikt om de website en uw browserervaring te verbeteren, om te integreren met sociale media en u relevante advertenties te laten zien die op uw interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik heb het begrepen" om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op meer informatie.

Ik heb het begrepen