Tentoonstelling - Afgelopen
BLIND DATE
Portretten met blikken en blozen.
Van 14 maart tot 5 april 2021. (VERLENGING EXPO !)
Portretten uit de renaissance en de barok, wat moeten we met die lang vergeten mensen van eeuwen geleden? Ze staren ons aan, soms met een monkellachje, of negeren ons compleet. Zonder een woord te zeggen. Toch hebben ze ons zo veel te vertellen. Over hun boeiende levens, wie ze waren, of hoopten te zijn. Laat je ogen over de werken dwalen en ontdek hoeveel hints erin verborgen zitten.
De Phoebus Foundation bezit een schat aan zulke portretten, zo veel en divers dat ze samen met het Snijders&Rockoxhuis een tentoonstelling kon samenstellen die het genre van de portretschilderkunst in al zijn facetten belicht: van selfie tot groepsportret. De tentoonstelling vindt plaats op vier locaties in de Antwerpse binnenstad.
In het Snijders&Rockoxhuis is Nicolaas Rockox je gastheer. Zelf liet hij zich meermaals portretteren: als intellectueel, politicus en societyfiguur. In zijn woning ontmoet je talrijke van zijn tijdgenoten, deftige dames, rijke heren, hoogwaardigheidsbekleders, maar ook keukenmeiden en jolige types.
In de Keizerskapel, wat verderop in de straat, gaat het er ingetogener aan toe. Geloven is een serieuze zaak, maar wie zich als stichter laat vereeuwigen wil natuurlijk goed voor de dag komen.
In de Sint-Carolus Borromeuskerk zijn bijzondere kinderportretten te zien. Uit pure dankbaarheid schonken hun ouders aandoenlijke votiefportretten waarop kleuters als minivolwassenen poseren.
In het museum Vleeshuis ten slotte tonen monumentale schilderijen van Frans Snijders dat de vroegmoderne mens niet alleen hield van mode, maar ook van lekker eten.
Naast de portretten vind je in de tentoonstelling ook de accessoires waarmee de mensen poseerden: speeltjes, kammen, juwelen en nog zoveel meer. Dat maakt ze nog tastbaarder.
Ga face to face met mensen die je zelf zou kunnen zijn. Waag je aan een blind date.
Sfeerbeelden
BLIND DATE wordt georganiseerd door de Kanselarij van The Phoebus Foundation en het Snijders&Rockoxhuis.
Partners: Katoen Natie, KBC, INDAVER, Jan De Nul Group, Keizerskapel, Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Vleeshuis en BUVETEX.
Het Museum Snijders&Rockoxhuis stelt voor: Jan Brueghel I (1568-1625)
Een uitmuntend tekenaar
5 oktober 2019 tot en met 26 januari 2020
In 2019 blikken we in Vlaanderen en in Brussel terug op de cruciale rol die Pieter Bruegel de oude in het kunsthistorische landschap in de 16e eeuw speelde. De 450e verjaardag van zijn overlijden is een goede aanleiding om het werk van Jan Brueghel de oude te herontdekken.
In het Snijders&Rockoxhuis zoomen we in op de tekenkunst van Pieters zoon, Jan Brueghel I (1568-1625), ook de broer van Pieter Brueghel de Jonge. Jan was samen met Peter Paul Rubens een van de meest succesvolle Vlaamse kunstenaars tijdens het eerste kwart van de 17e eeuw. Hij was van alle markten thuis, was een begeesterd schilder van landschappen, zeegezichten, stilleven, historische taferelen, jachtscènes, allegorische en mythologische onderwerpen. Hij geldt als de uitvinder van het bloemstilleven, maar ook de weergave van het landschap heeft onder zijn impuls een belangrijke innovatie ondergaan. Daar zijn de artistieke erfenis van zijn vader en zijn reis naar Italië niet vreemd aan.
Aan de basis van de schilderkunst ligt de tekenkunst, waaraan het talent en de creativiteit van de kunstenaar kunnen worden gemeten . Nog nooit werd er een tentoonstelling uitsluitend gewijd aan de tekenkunst van Jan Brueghel I. Jan Brueghel-vorsers dr. Teréz Gerszi en dr. Louisa Wood Ruby zijn de curatoren van deze belangrijke tentoonstelling, bijgestaan door Bernadett Tóth.
De expositie omvat ongeveer 70 tekeningen en enkele schilderijen. Deze worden in leen gegeven door belangrijke verzamelingen zoals het Louvre, het Rijksmuseum, The British Museum.
©Museum Plantin Moretus/Prentenkabinet, Antwerpen - Unesco Werelderfgoed
©Rijksmuseum, Rijksprentenkabinet, Amsterdam
©British Museum, London 1935, 1214.3
Cokeryen. Photo, Film, Food by Tony Le Duc
van 28/9/2018 tem 13/01/2019
De eerste tentoonstelling die in het Snijders&Rockoxhuis georganiseerd zal worden, zoomt in op een culinaire beleving.
Foodfotograaf Tony Le Duc gaat in dialoog met de zeventiende-eeuwse promotors van de goede smaak, van verse marktwaren uit de zee, de stroom en het hinterland, met Frans Snijders en zijn tijdgenoten. Hij slaagt erin om barok een hedendaagse invulling te geven. Tony Le Duc verheft basisvoedsel tot kunst. Een talent waarmee ook barokschilder Frans Snijders begiftigd was. Le Duc laat zich inspireren door barokke voedingstillevens en zorgt met nieuw foto- en videowerk voor een andere kijk op barok.
Le Duc boort nog een andere bron aan en heeft zich een weg gebaand door het populaire kookboek van Antonius Magirus uit 1612. Hij maakt een selectie uit de recepten van toen en presenteert ze aan 18 Antwerpse chefs* om hen een hedendaagse versie van het oude recept te laten maken. Le Duc fotografeert deze nieuwe interpretaties van de gerechten. Hij maakt daarbij gebruik van het zeventiende-eeuwse kleurenpalet, de gelaagdheid en het vergankelijke, de vanitas, maar in een eigenwijze barokke beeldvorming anno 2018.
Nog tot en met zondag 5 maart 2023 in ons museum!!!!
Familiereünie in het Snijders&Rockoxhuis
Adriaen en Catharina Rockox bezoeken met hun 13 kinderen hun kleinzoon Nicolaas.
De Antwerpse Sint-Jacobskerk geeft het beroemde Van Hemessen-drieluik in langdurige bruikleen aan het Snijders&Rockoxhuis.
Met de steun van Onroerend Erfgoed Vlaanderen start de stad Antwerpen met de restauratie van de Sint-Jacobskerk. De uitvoering van de werken verloopt in twee grote fasen en neemt een tiental jaar in beslag. Half januari 2019 sluit de kerk het schip en de zijbeuken. Intussen blijven het transept, het koor en de kranskapellen wel open. Dat heeft tot gevolg dat een aantal belangrijke altaren en kunstwerken niet meer voor het publiek toegankelijk zijn, zoals Het laatste oordeel of de Rockox-triptiek van de hand van Jan van Hemessen (Hemiksem, ca. 1500 – 1556/57).
Dit indrukwekkende drieluik zal voor ongeveer vijf jaar te gast zijn in het museum Snijders&Rockoxhuis.
Adriaen Rockox (1460-1540), kamerheer van Keizer Karel, en Catharina van Overhoff (1486-1549), verwant met de heren van Breda en de adellijke familie van Liere, hadden veel aanzien in Antwerpen. Ze woonden in de Keizerstraat waar ze diverse panden in bezit hadden. In 1515 verwierven ze in de Sint-Jacobskerk de Sint-Dymphnakapel, waar zij beiden na hun dood zouden worden bijgezet. Een twintigtal jaar later bestelden ze een drieluik bij Jan van Hemessen. Het middenpaneel stelt het Laatste 0ordeel voor. De zijluiken tonen de echtgenoten Rockox - Van Overhoff met hun dertien kinderen. Catharina is rechts voorgesteld met haar tien dochters en Adriaen is links te zien, in het gezelschap van zijn drie zonen, onder wie Adriaen junior, de vader van onze voormalige burgervader Nicolaas.
Het Gulden Cabinet. Koninklijk Museum bij Rockox te gast
Tot 2 Juli 2017
In de Scheldestad Antwerpen heerst er aan het einde van de zestiende en het begin van de zeventiende eeuw een bijzonder gunstig artistiek en economisch klimaat. Daardoor wordt de stad al snel hét productie- en handelscentrum voor luxeartikelen. Veel patriciërs en handelaars bouwen rijke collecties op met eigentijdse en oude kunst. Helaas zijn de meeste van die verzamelingen in de loop der jaren uit elkaar gevallen.
U ontdekt in het Rockoxhuis hoe een Antwerpse kunstverzameling er in de Gouden Eeuw moet hebben uitgezien. De patriciërswoning van burgemeester en mecenas Nicolaas Rockox (1560–1640) heeft een metamorfose ondergaan tot een luxueus kunstkabinet met topstukken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), dat gesloten is voor verbouwing, en de belangrijkste werken uit het Rockoxhuis. U ziet er prachtige schilderijen van onder meer van der Weyden, Memling, van Eyck, Rubens en van Dyck.