Tentoonstelling - Afgelopen
Van Patinir tot Ribera. De heilige Hiëronymus in woord en beeld.
18 januari 2014 – 13 april 2014
(Jan Sanders van Hemessen, De Heilige Hiëronymus, copyright KBC Erwin Donvil)De Heilige Hieronymus van Jan Sanders van Hemessen, kreeg een ereplaats in Rockox’ kunstkamer of groote saleth, waar ook het beroemde werk van P.P. Rubens, Samson en Delila, een verdiende plaats had en is vandaag het enige werk uit de originele Rockoxcollectie dat vandaag nog in het museum van zijn woning aanwezig is en als het ware ‘in situ’ hangt.
Wij pogen de Heilige Hiëronymus aan de hand van de beeldende kunst te duiden in de renaissance en de barokperiode in West-Europa. Tijdens de 16de eeuw maakte de Heilige Hiëronymus dertig procent uit van alle heiligenvoorstellingen, maar ook in de 17de eeuw bleek de heilige nog van grote betekenis in de beeldende kunst en had hij een voorbeeldfunctie in de contrarefromatie en het humanisme.
Het Gulden Cabinet stelt voor: In vriendschap verbonden. Het Liber Amicorum of het vriendenboekje in de 16de eeuw en 17de eeuw in de Nederlanden
28 september 2013 – 15 december 2013
een pagina uit Rockox's vriendenboekje, copyright collectiebeleid Bart Huysmans / Michiel WuytsVriendenboekjes waren ook in de 16de eeuw een hebbeding. De wereld openbaarde zich, studenten zochten het avontuur op en ondanks het feit dat in de Zuidelijke Nederlanden Leuven een gerenommeerde universiteitstad was, trokken ze ook naar andere oorden om hun kennis te verrijken. Frankrijk, Italië en Duitsland waren gegeerde landen.
Het vriendenboekje was de student dierbaar en werd als uitnodiging aan bevriende medestudenten, professoren en verwanten aangeboden om commentaren, citaten en opdrachten te schrijven, vaak mooi verlucht.
Ook Nicolaas Rockox bezat een liber amicorum. Naast zijn boekje worden een 15tal vriendenboekjes van zijn tijdgenoten geëxposeerd en tegelijkertijd. Het vriendenboekje geeft ons de gelegenheid de student op het spoor te zijn en zijn sociale netwerk te ontrafelen.
Kerst in het Rockoxhuis. Een greep uit de collectie vroeg 16de eeuw tot midden 17de eeuw.
11/12/2012 - 13/01/2013.
(Retabel, De Aanbidding der Koningen, 1525, copyright KBC Erwin Donvil)
Van dinsdag 11 december 2012 tot en met zondag 13 januari 2013 is het Rockoxhuis naar aanleiding van de voorbereiding van het project Het Gulden Cabinet, gedeeltelijk gesloten. Twee zalen blijven echter open om kersttaferelen uit de verzameling te exposeren. De toegang is voor iedereen gratis.
Van maandag 14 januari tot en met vrijdag 1 februari 2013 is het Rockoxhuis volledig gesloten voor het publiek.
Zomer in Rockox’ tuin, beleef zijn passie!
6/6 – 31/10/2012.
In de tentoonstelling Zomer in Rockox’ tuin, beleef zijn passie! is de tuin van het Rockoxhuis een ware 17de-eeuwse tuinkamer. Om dit buitensalet de gepaste invulling te geven is het museum Rockoxhuis een samenwerking met de Artesis Hogeschool Antwerpen, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, aangegaan. De studenten schilderkunst hebben de Rockox-stadstuin opgesmukt met schilderijen, perspectiefjes op de deuren, exotische vogels op plankjes tegen de muur en trompe-l’oeils tegen de vensters en in de keldergaten. De studenten keramiek hebben de tuinbedden voorzien van een diversiteit aan potten, keramische potten in de typische majolicakleuren. De studenten Sound Design, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, dko, ten slotte laten u mee genieten van verrassende tuingeluiden, gebaseerd op de vier element, water, vuur, aarde en lucht. In het museum exposeren we zeldzame zeventiende-eeuwse tegels die bloemen, planten, insecten en vogels verbeelden, alsook de inspiratiebron voor de tegelmakers, mooie gravures van onder meer Adriaan Collaert en Stradanus. Maar ook botanische boeken stonden model voor de tegelmaker. Rockox had er nog al wat, in zijn tijd dure kleinoden die vandaag de waarde met een gezinswagen kunnen doorstaan.
Er is een gratis bezoekersgidsje ter beschikking.
Triomf op wielen - Rubens' ontwerp voor de Zegewagen van Kallo.
11/02 - 13/05/2012.
Het Rockoxhuis was gastmuseum voor deze dossiertentoonstelling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.
Kardinaal-infant Ferdinand versloeg in juni 1638 de Hollanders nabij Kallo. Enkele dagen later kreeg hij de Fransen op de knieën in Sint-Omaars. Om die gebeurtenissen te herdenken, besliste de Antwerpse stadsmagistraat aan de jaarlijkse ommegang een praalwagen toe te voegen. Het ontwerp werd bij Rubens besteld.
Deze dossiertentoonstelling ging dieper in op de iconografie van de Zegewagen.