Snijders&Rockoxhuis - Vaste opstelling: Nieuwe aanwinsten en bruiklenen

Aanwinsten en bruiklenen museum Snijders&Rockoxhuis.

Onze collectie wordt regelmatig aangevuld.

Het Snijders&Rockoxhuis verzamelde verschillende nieuwe aanwinsten voor haar museum, vooral langdurige bruiklenen uit musea en privéverzamelingen maar ook nieuwe aankopen. Stuk voor stuk kwaliteit die het verhaal van Nicolaas Rockox en Frans Snijders in het Antwerpen van de 17de eeuw verder gestalte geeft.

Ontdek deze werken in onderstaand overzicht of boek een ticket voor een museumbezoek.

 BESTEL JE TICKET

Langdurige bewaargeving uit de Collectie Vlaamse Gemeenschap aan het Snijders&Rockoxhuis.

Catharina van Hemessen  (Antwerpen, 1528 - na 1567), Portret van een jonge vrouw en haar hond.
Olieverf op paneel, Collectie Snijders&Rockoxhuis – Collectie Vlaamse Gemeenschap

Catharina was de vroegste Zuid-Nederlandse renaissancekunstenares van wie gesigneerd werk is bewaard. Zij was de dochter van de beroemde Jan van Hemessen, tevens haar leermeester, van wie in het museum de heilige Hiëronymus te bewonderen is. Ze schilderde vooral portretten van welvarende burgers, meestal vrouwen en jonge meisjes. Ze maakte ook enkele kleinere religieuze taferelen.

Wie deze jonge dame was weten we niet. Haar kledij is ca. 1550 te dateren, en vervaardigd uit dure stoffen, fluweel, linnen, kant en borduurwerk. Samen met haar gouden juwelen, verraadt haar outfit haar rijke en wegestelde afkomst. Ze heeft onder haar arm een hondje bij zich. Vrouwen en meisjes werden in die tijd vaker met een huisdier geportretteerd. 

 

Catharina-Van-Hemessensmall

Restauratie van een topstuk van Frans Snijders

Frans Snijders (Antwerpen, 1579-1657)
Voorraadkamer met wild, fruit, groenten en bloemen, 1635-1640, Olieverf op doek, Inv. 2022.2

Dit schilderij hing al 70 jaar bij een particulier, boven op een schouwmantel en heeft gedurende al die tijd bloot gestaan aan stof en uitwasemingen. Gelukkig beschermt een vernislaag het originele schilderij dat dan mettertijd is verkleurd. Na de restauratie viel de sierlijke zwaan onmiddellijk op, haar veren waren opnieuw wit in plaats van vergeeld.

Onder tonen we hoe dit kunstwerk een opknapbeurt genoot en nu volop tot zijn recht komt.

Het kunstwerk voor en na restauratie. (klik om uit te vergroten).

1-Geheel-voor-restauratie
2-Na-behandeling
 

Details met en zonder de oude vernis.

3-Vernisafname-fruit
4-Vernisafname-vleugel-zwaan

Detail met en zonder overschildering.

3-Voor-behandeling-bebloede-romp
6-Na-verwijderen-overschildering-en-aanbrengen-basisretouche-bebloede-romp
4-bebloede-romp-Na-behandeling

 

Partners

KMSK Koninklijke musea voor schone kunsten van België Nationale Loterij Museum Leuven VleeshuisPhoebus snijders rockoxhuis logo Klara snijders rockoxhuis logo DS