KAMER 1 Neercamer – Jacht en visvangst

Frans Snijders en zijn echtgenote Margriete de Vos woonden in de Fortuyne sinds 1622. Voorheen hadden ze hun thuis in de Korte Gasthuisstraat, maar Frans had zich intussen een goede reputatie opgebouwd als schilder van stillevens, dierstukken en jachttaferelen en kon zich een heuse patriciërswoning in de residentiële Keizerstraat permitteren. Hij is in de leer geweest bij Pieter Brueghel II en Hendrik van Balen. Hij is vermoedelijk twee jaar in Italië verbleven. In 1609, aan het begin van het Twaalfjarig Bestand, was hij terug in Antwerpen. Later ging hij samenwerken met Peter Paul Rubens en kreeg hij ook opdrachten uit Spanje en de Noordelijke Nederlanden.

Snijders Rockoxhuis Frans SnijdersAnthony van Dyck (Antwerpen, 1599 – Blackfrairs, 1641)

  • Frans Snijders en Margriete de Vos
  • Olieverf op doek, ca. 1621
  • Kassel, Museumlandschaft Hessen, inv. GK125

Frans draagt een wambuis, een soort gewatteerd vest, doorgaans van linnen of zijde en gevuld met katoen, wol of paardenhaar. Daaronder heeft hij een linnen hemd aan, met een korte kraag die afgezet is met dure kant. Margriete draagt nog steeds de molensteenkraag. De mannenmode liep voorop en had de stijve nekkragen al een tijdje afgezworen, maar de vrouwen bleven ze nog een aantal jaren dragen. Margriete draagt een overkleed dat uit een rok en een lijfje bestaat. Op haar hoofd draagt zij een boogjesmuts in linnen.

Snijders Rockoxhuis Jacht EverzwijnFrans Snijders (Antwerpen, 1579–1657)

  • Jacht op een everzwijn
  • Olieverf op doek, ca. 1620–1630
  • Antwerpen, Snijders&Rockoxhuis, inv. 77.165

Met de rug naar de straatzijde gekeerd wordt onze blik naar het jachttafereel in de achterliggende kamer geleid. Deze ruimte fungeert bijna als een theatertje en we kijken als het ware naar een still uit een spannende film. Een everzwijn verdedigt zich uit alle macht tegen een meute honden die bloeddorstig, met open muilen en dreigende blikken, het zwijn niet schuwen. De situatie waarbij honden een prooi opjoegen, beantwoordde aan het principe van Vacht op Vacht en Veder op Veder, dat de Aartshertogen als ordonnantie in 1613 uitvaardigden. Enkel het zwaard mocht een einde maken aan de doodstrijd van het dier.

 

Partners

KMSK Koninklijke musea voor schone kunsten van België Nationale Loterij Museum Leuven VleeshuisPhoebus snijders rockoxhuis logo Klara snijders rockoxhuis logo DS