Snijders&Rockoxhuis - 4 De camer achter Tgroot Salet

KAMER 4 De camer achter Tgroot Salet – Natuur

De stilste kamer van het huis, de oude studiekamer van Rockox, vandaag een oase van rust. Waar kan je beter van verstilling genieten dan in de natuur. Turen naar deze parels van landschappen voelt aan als reizen. Nicolaas en Adriana gingen niet vaak op reis, ondanks het feit dat Adriana Spaanse roots had en Nicolaas als buitenburgemeester een internationaal netwerk had. Maar in landschappen kan je verdwalen, ofschoon natuurlandschappen vaak idyllisch zijn en vrijwel nooit natuurgetrouw, ze verbloemen woekering en verval . Stadslandschappen zijn realistischer en herkenbaar aan hun redes en torens van macht.

Snijders Rockoxhuis Heilige ChristoffelJoachim Patinir
(Bouvignes?, 1475/1480 – Antwerpen, 1515/1524), navolger

  • De Heilige Christoffel draagt het Jezuskind
  • Olieverf op paneel
  • Antwerpen, Snijders&Rockoxhuis, inv. 77.35

Joachim Patinir was afkomstig uit de streek van Dinant. Hij wordt als de eerste zelfstandige landschapsschilder in de Nederlanden beschouwd.
Laat je vervoeren door de landschappen en ervaar al vlug dat de horizon als as gebruikt is om de schilderijen te presenteren. Bij het ene landschap is de horizon hoger geplaatst dan bij het andere, en de ene kunstenaar had al vlugger de knepen van het perspectief onder de knie dan de andere. Patinir gebruikt het landschap hier als setting om een heiligenverhaal op te voeren, de Heilige Christoffel die het Jezuskind overzet naar de andere oever. Maar het landschap overheerst het religieuze tafereel.

Snijders Rockoxhuis tapijt KoolbladverdureKoolbladverdure (1e helft 16e eeuw)

  • Tapijt, wol en zijde
  • Antwerpen, Snijders&Rockoxhuis, inv. 77.178

In adellijke kastelen werden de wanden van de voornaamste kamers behangen met beeldtapijten, meestal in een reeks van Bijbelse, mythologische of historische taferelen. Vanwege de kleine adel en de opkomende burgerij was er in de 16e eeuw een grote vraag naar of groentapijten die goedkoper waren dan beeldtapijten. Verdures konden vlugger worden geweven en waren vaak minder geraffineerd.
Op een donkere ondergrond in het midden zijn de gestileerde bladeren van de varkensstaart te zien. Daarover heen en er tussendoor bemerken we fijne lichte bloemenranken. Verschillende vogels, groot en klein, verlevendigen het geheel. De boord bestaat uit imposante vazen, al dan niet met planten gevuld.

 

Partners

KMSK Koninklijke musea voor schone kunsten van België Nationale Loterij Museum Leuven VleeshuisPhoebus snijders rockoxhuis logo Klara snijders rockoxhuis logo DS